Glad självständighetsdag.

2009-12-06, 15:50:25 / Kategori: Allmänt
GRATTIS FINLAND!
Denhär dagen går till på följande sätt.. Kollar på Okänd Soldat
och sedan till Karin och titta på baaaaaalen^^



Jagblir jätte rörd när jag kollar på dendär filmen Okänd Soldat för jag tänker på t.ex. min gammel mofa som har stridit för Finlands frihet. Det dom gjorde, och den så kallade "suomalainen sisu" skulle inte en ända i pojke i 18 års åldern ha idag.
Jag tycker vi inte uppskattar dem tillrekligt.
Dom enstaka som lever kvar borde få ett lyx liv.
Dom är ju trots allt hjältar.

Vi hadde här i veckan en krigsveteran i skolan som berättade för oss om hur det var för honom i kriget.
Händelser som t.ex. att de åt 8 månader ärtsoppa för att potatisen hade surnat. Pojkarna var hur glada som hällst att få lite ärtsoppa varje dag medan dagens ungdomars kommentarer är : UUUJJJJJ ÄRTSOPPA! Ni kan skicka de till barnen i Afrika. Vi far till Mäkkin!
Eller en annan berättelse om hur han hade sommnat och blivit efter sin grupp. Ensam ute i skogen på fiendernas mark. Hammna simma över en älv med all sin utrustning på huvudet. Och hade inget kompass så han fick följa solen och klockan. Som tur hittade han till sina kamrater.

Jag tänkte börja gråta men höll mej. En liten tår kom det när han sjöng en sång som alla krigsveteraner brukade sjunga. Den handlade om broderskap, den viktiga saken att "kaveria ei jätetä" . Och om hur de en dag alla skulle dö bort.
Jag kännde mig så naiv.
Man har alltid firat självständighets dag med att titta på baalen i tv, ätit något gott och levt livet.
Men alldrig har jag tänkt såhär mycket som dendär krigsveteranen fick mina ögon öpnade att hur vikitg denhär dagen är för många människor. Hur kännslosam.


Vi skall hedra vårt land Finland.
" Suomi on hyvä maa, sitä kannattaa puolustaa"

Ha en jätte trevlig självständighets dag:)


kram:alex2



En bild från filmen okänd soldat



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?